In recent years, the history of education has seen a notable increase in publications, both in books and journal articles, stemming from postgraduate academic studies within master’s and doctoral programmes, national and international projects involving significant interdisciplinary collaboration, and individual research efforts. However, certain areas of educational knowledge from a historical perspective remain underexplored, including, among others, the evolution of education funding, non-formal education, the private and social school system, comparative analyses of political opposition proposals, and comprehensive regional studies. Equally needed is the organisation of thematic research tools to identify national and regional documentary collections, as well as archival and museological holdings, which could contribute to advancing, updating, and renewing research. As noted, in recent years, the transdisciplinary work of historians of education has intensified, largely due to broader research projects encompassing various universities and other fields within the humanities and social sciences. Nevertheless, research in the history of education requires further approaches, focusing, for example, on the relationship between schools and Portuguese society, the role of regional and local administrative structures, transnational projects, and a Europeanist perspective. According to Justino Magalhães, the current framework of the history of education is "a space that integrates the dimensions of erudition, science, and teaching" ( A História da Educação em Portugal… , 2005, p. 15), primarily the responsibility of historians and pedagogues who simultaneously serve as teachers and researchers.
References: Adão, Áurea, A Educação nos artigos de jornal durante o Estado Novo (1945-1969): um repertório cronológico, temático e onomástico (Lisboa, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, 2012, ); Affreixo, José Maria da Graça, Apontamentos para a história da pedagogia (Lisboa, Liv.ª Ferreira, 1883); Azevedo, Rafael Ávila de, Tradição educativa e renovação pedagógica (subsídios para a história da pedagogia em Portugal – século XIX) (Porto, s.ed., 1972); Bastos, Francisco José Teixeira, Ideias geraes sobre a evolução da pedagogia em Portugal (Coimbra, Imprensa da Universidade, Congresso Pedagógico Hispano-Portuguez-Americano, 1892); Braga Teófilo, Historia da Universidade de Coimbra nas suas relações com a instrucção publica (4 vols., 1892-1902); Carvalho, Rómulo, História da fundação do Colégio Real dos Nobres de Lisboa (1761-1772) (Coimbra, s.n., 1959); Carvalho, Rómulo, História do ensino em Portugal: desde a fundação da nacionalidade até o fim do regime de Salazar- Caetano (Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 1986); Cirne Júnior, Francisco António do Amaral, Resumo da história da pedagogia (Porto, Liv.ª Universal, 1881); Costa, António da, A instrucção nacional (Lisboa, Imprensa Nacional, 1870); Costa, António da, Historia da instrucção popular em Portugal. Desde a fundação da Monarchia até aos nossos dias (Lisboa, Imprensa Nacional, 1871); Costa, António da, Auroras da instrucção pela iniciativa particular (Coimbra, Imprensa da Universidade, 1884); Coelho, Adolfo, Para a história da instrucção popular (“Revista de Educação e Ensino”, vol. X, 1895, pp. 49-73, 97-121, 193-224); Fernandes, Rogério, História da Educação, História das Mentalidades, História da Cultura (Joaquim Ferreira Gomes, Rogério Fernandes, & Rui Grácio, “História da Educação em Portugal”, Lisboa, Livros Horizonte, 1988, pp. 97-116); Ferreira-Deusdado, Manuel A., Educadores portugueses. Bosquejo histórico de puericultura (Coimbra, F. França Amado Editor, 1910); Gomes, Joaquim Ferreira, Situação actual da História da Educação em Portugal ( 1.º Encontro de História da Educação em Portugal. “Comunicações” , Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 1987, pp. 11-44); Grácio, Rui, História da História da Educação em Portugal: 1945-1978 (Joaquim Ferreira Gomes, Rogério Fernandes, & Rui Grácio, História da Educação em Portugal , Lisboa, Livros Horizonte, 1988, pp. 19-66); Magalhães, Justino (org.), Fazer e ensinar História da Educação em Portugal. Actas do 2.º Encontro de História da Educação (Braga, Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 1998); Magalhães, Justino (2005), A História da Educação em Portugal: temas, discursos, paradigmas (Joaquim Pintassilgo et al . (org.), A História da Educação em Portugal: balanço e perspectivas , Porto, Edições ASA, 2007, pp. 13-34); Martinho, António Manuel Matoso, A História da Educação na formação de professores (“MÁTHESIS”, n.º 9, 2000, pp. 279-296); Matos, Alfredo Filipe de, O passado, o presente e o futuro da escola primária portuguesa (Freixo (Lousã), ed. autor, 1907); Nóvoa, António, História da Educação: percursos de uma disciplina (“Análise Psicológica”, vol. XIV, n.º 4, 1996, pp.
This work is financed by national funds through FCT - Foundation for Science and Technology, I.P, in the scope of the projects UIDB/04311/2020 and UIDP/04311/2020.